Până la Platon, „frumosul” a primit două definiţii
principale. Cea dintâi spune că „frumosul” este adecvaţia unui lucru (sau a
unei fiinţe) cu finalitatea (scopul) ei. A doua definiţie spune că „frumosul”
este “ceea ce produce plăcere prin intermendiul văzului şi / sau auzului” sau,
mai scurt, “plăcerea care vine prin auz şi / sau vedere” (Hippias Maior,
297e-298a: “to kalon esti to di' akoês te kai opseôs hêdu”). Thoma din Aquino
va repeta, peste secole, definiţia.
Platon, in
"Banchetul" , respinge ambele definiţii pentru motivul că există şi
un „frumos” în sine (un “frumos ca atare”), care nu serveşte vreunui scop (deşi
„frumosul” ca formă este finalitatea supremă a unei vieţi înţelepte) şi nici nu
ţine de senzorial, nefiind accesibil auzului, văzului sau pipăitului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu